Gery Greyhound

Csira jj abrams bácsi Àtt baszott az imaxal, avagy a 3D-mozi tündöklése és bukása

2015. december 26. - Gery.Greyhound

Nem mondanám magam túl nagy mozirajongónak. Főleg amiatt, hogy manapság a szélessávú internet és az nCore akarom mondani a Blu-Ray és a Full HD tévék korában már otthon is bőven élvezhető minőségben, és sokkal kényelmesebben na és persze ingyen lehet filmet nézni alig 3-4 hónappal a mozibemutató után. Az egyetlen dolog, ami miatt manapság néha ellátogatok egy pláza-multiplexbe, az a 3D, ami még nem megoldott itthon (tegyük hozzá: ami késik, nem múlik). Az egész estés 3D-filmek, főleg az IMAX megjelenésével a mozi ismét elkezdett adni valami pluszt az otthoni filmnézéshez képest, ami miatt újra megérte metróra ülni és popcornoszacskó-zörgés, belepofázó hülyék között egy helyben, szünet nélkül végigülni másfél-két-három órát egy béna, olcsó fröccsöntött műanyag szemüveggel a fejemen, és mindezért popcornnal-üccsivel 5-6000 Forintot kifizetni két főre. Ritka manapság az olyan film, ami ne érne rá később, kényelmesebben: idén a Jurassic World és az új Star Wars volt az a kettő, amit mindenképp a premier napján akartam látni IMAX-ben. Előbbiről sajnos lemaradtam, utóbbi viszont e bejegyzés apropója.

A filmet ezer helyen kivesézték, én viszont egy nem annyira felkapott, technikai jellegű téma miatt ragadtam most billentyűzetet: a film ugyanis szerintem is kiváló, 10-ből erős 9 pontot adnék rá, és köszönettel tartozom JJ Abrams-nek és a Disney-Lucasfilmnek, hogy két órára visszakaphattam valamit abból az érzésből, ami gyerekkorom meghatározó élménye volt. Végre ismét elutazhattam abba a messzi-messzi galaxisba, ahol "felnőttem", mégis egy kicsit csalódottan jöttem ki a moziból...

A 3D-hatás ugyanis nem az volt, amire számítottam, sőt: néha kifejezetten zavaró volt az egész. A mai napig bennem él, mennyire elvarázsolt és lenyűgözött az első film, amit IMAX-ben láttam 6 évvel ezelőtt: az Avatar 180 percnyi audiovizuális orgazmus, amit a vége után azonnal látni akartam mégegyszer. Valami ilyesmit vártam az új Star Wars-tól is, plusz ugye 6 évnyi technikai fejlődés hatását, ehhez képest néha olyan érzésem volt, mint ha azt a sufnituning 3D-technikát látnám viszont a mozivásznon, amit "A mi éveink" című, gyakorlatilag 0 költségvetésű videóban alkalmaztam több, mint fél évtizeddel ezelőtt: kétdimenziós sík layerek egymás elé helyezésével és különféle sebességgel való mozgatásával értem el a térhatás illúzióját, mindezt olyan technikai eszközökkel, amiket bárki megvásárolhat otthonra a sarki számtech boltban manapság néhány tízezer forintért.

Először azt gondoltam, hogy én nézem túlságosan kritikus "szakmai szemmel" a filmet, próbáltam elhessegetni a gondolatot olyan jelenetek felidézésével, mint például a híd (nem akarom elspoilerezni, aki látta, tudja miről van szó) ahol tényleg szédítő volt a mélység, és még volt néhány ilyen a filmben, de összességében dtovábbra is azt éreztem, hogy valami nem stimmel, ráadásul a feleségemnek (aki a filmes technikák terén abszolút laikus) is feltűnt, hogy még a minyonok nem-imax 3D-je is szebb volt, nyomozásba kezdtem, és így jutottam el a realorfake3d.com oldalra, mely az én feltételezésemet igazolta: Az Ébredő Erő, valamint a 2015-ben megjelent 3D-filmek zöme pontosan ugyanazt a sufnituning 3D-technikát alkalmazza, mint A mi éveink.

Sufnituning 3D, Greyhound LátványKÉPség, 2010: kb 200 dollár.
Sufnituning 3D, Lucasfilm, 2015: kb 200 millió dollár.

Az említett oldalon a megjelenés éve szerint csoportosítják a valódi illetve hamis 3D-filmeket, és ijesztő és szomorű trend rajzolódik ki, ha összeszámoljuk őket: egyértelműen látszik, hogy 2009, vagyis az Avatar megjelenése után indult robbanásszerű terjedésnek a három dimenziós technológia, két év alatt, 2011-re megháromszorozódott az adott évben bemutatott térhatású filmek száma, és ezek kétharmada valódi 3D volt. Utána viszont ki tudja, miért, de 2014-ig lassú csökkenés figyelhető meg, majd idén megkapta a kegyelemdöfést a 3D mozi: idén mindössze 14 darab valódi 3D film készült (ez 1-gyel kevesebb, mint 2009-ben) miközben minden korábbinál több a 2D-ből utólag 3D-vé konvertált (gányolt) kamu-3D.

Bevallom, most egy kicsit becsapva érzem magam. 2009-ben Hollywood végre kitalált egy technológiát, amivel rávett, hogy újra elkezdek moziba járni, majd amikor már rászoktam a 3D-látványra, szép lassan elkezdte spórolósra venni a figurát, és ma már több ilyen "tesco value" 3D-vel szúrják ki a szemünket. Egy kis költségvetésű produkciónál elnézi az ember, hogy nem a legkomolyabb technológiával készül (a Saul Fia például biztosan nem lesz rosszabb attól, hogy nem 3D-s, persze egy olyan filmet, ahol a látványnál sokkal fontosabb a történet, alapból eszembe sem jutna moziban nézni, szóval mindegy is) viszont egy sokszáz millió dolláros blockbusternél ezen spórolni számomra a szarrágás csimborasszója. A boxofficemojo adatai szerint 10 nappal bemutató után világszerte 890 millió dolláros bevételnél jár a Star Wars VII, miközben a Wikipedián 200 millió dolláros gyártási költség szerepel. Ha ráköltik még azt a 37 millió dollárt, amennyivel többe az Avatar került (inflációval együtt számoljunk mondjuk 50 millióval) akkor 10 nap alatt nem 4 és fél, hanem "csak" 3 és félszeresét hozza vissza a film, cserébe a "vájtszemű" rajongók is elégedetten távoznak a moziból. Ha a profitmaximalizálás fontosabb, akkor részemről rendben van, de aztán ne tessék sírni, hogy jaj, a rohadék torrentezők miatt válságban van (muhaha) a filmipar, mert lassan már "csak" a háromszorosát hozza vissza egy kamu-3D blockbuster a nyitóhéten. Én például most megfogadom, hogy 2016-tól kezdve az említett weboldalt fogom segítségül hívni, hogy eldöntsem: egy filmet moziban nézzek meg, vagy ráér megvárni az nCore blu-ray kiadást.

Egyébként 2016-ra pont az egyik nagyszabású projektem a kisköltségvetésű 3D- illetve 360 fokos panorámavideózás elérhetővé tétele akár otthonra is, és az én jövőbeli anyagaim is valós 3D-ben kerülnek majd fel a YouTube-ra. Ha olvassa ezt valaki a Lucasfilmtől, elérhetőség a szerkesztőségben :) (Na jó, igazából nem kell Lucasfilmnek lenni, bárkinek örömmel csinálok majd ilyet hamarosan... Érdekel? Kövesd 2016-ban a Greyhound LátványKÉPséget a Facebook-on: https://www.facebook.com/greyhoundvideo)

Az első teszt a kisköltségvetésű 360 fokos panorámavideó-technikámmal - 2016-ban ilyet is fogok csinálni 3D-ben (természetesen VALÓS 3D-ről beszélünk)

A bejegyzés trackback címe:

https://greyhound.blog.hu/api/trackback/id/tr258200750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása