Gery Greyhound

Lenyűgöző átváltozás: Egyetlen képen a Moszkva Tér közel 20 éve, valamint most

2016. május 02. - Gery.Greyhound

moszkva-kalef_before-after_1.png

Szenzációs felvételt kaptam a Széll Kálmán Tér újjászületését a kezdetektől dokumentáló NapiKalef mikroblogom egyik követőjétől: Török Ferenc 2001-es Moszkva Tér című filmjéhez szinte pontosan ugyanabból a szögből készültek felvételek a térről, ahol az én kamerám is forog 2015. márciusa óta folyamatosan, hogy a tér átadása után egy 4 perces timelapse-videón mutassa be a 14 hónapja tartó átalakulás folyamatát.

Mivel a téren az utolsó simításokat végzik, és bő egy héten belül birtokba vehetjük a megújult Moszkvát, elérkezettnek láttam az időt, hogy bemutassam: mennyi változott azóta, hogy villamos fordult a tér közepén levő hurokban. 

 

(Jópofa ez az indavideó-loopr, de a Coub jobb minőségű: http://coub.com/view/c72zl)

A nagyszabású Kalef365 című timelapse-videóprojekt érdekessége nem csak a páratlan minőségű archív felvétel: május 8-án vasárnapra, két nappal a tervezett megnyitó előtt a téravató flashmobot hirdettem a Széll Kálmán Térre, hogy a videó elején járókelőkből írjam ki a "Kalef 365" feliratot, ami a videó címe lesz majd. Az eseményre a Facebook-on lehet jelentkezni: https://www.facebook.com/events/960197357382617/

A videót egyébként jó minőségben a Kiscelli Múzeum #moszkvater - A Széll Kálmán tér története című időszaki kiállításán is meg lehet majd tekinteni kivetítőn május második felében. A kiállításról és a hozzá kapcsolódó nyereményjátékról bővebben a múzeum oldalán: http://www.kiscellimuzeum.hu/moszkvater

 

A bejegyzés trackback címe:

http://greyhound.blog.hu/api/trackback/id/tr198679602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

öreg38 2016.05.02. 18:23:32

A átépített tér valóban szépnek tűnik, de a néhány fa és virágágyás miatt nem kellett volna ekkora felhajtást rendezni.Ezért a rengeteg pénzért emberbarátibb is lehetne az új tér. Továbbra is a villamossíneken át kell caplatni, valódi életveszélynek kitévé. Például a 6-os 4-es villamos végállomásán vagy a 61, 56, 59 jelzésűek megállóinál. Ennyi pénzért építhettek volna a gyalogosoknak aluljáró mozgólépcsővel az egész téren. A buszvégállomások is meglehetősen nehezen áttekinthetők és gyakran értelmetlen elhelyezésűek, például a 128-as és 129-es körbejárja az egész teret növelve az amúgy is nagy forgalmat. A káoszt már csak a fogaskerekű idevezetése fogja megkoronázni. Egy hegyi vasút mit keres a sík területen? Megjegyzem, hogy Normafáig vezetni sincs semmi értelme, hiszen sétálni megyünk a hegyre, nem fogasozni! Meg kellene büntetni azokat, akik a Széll Kálmántér beruházását jóváhagyták (még a vagyongyarapodásuk is érdekes lehet).

öreg38 2016.05.02. 18:25:24

sajnálom, hogy nem közlik megjegyzésemet!

öreg38 2016.05.02. 18:26:49

nocsak! visszavonom sajnálkozásomat!

Unbiased 2016.05.03. 10:45:19

A "fogast Normafáig" valóban egy elképesztően ostoba, méregdrága ötlet. Aki ismeri a jelenlegi fenti végállomást, az fel tudja mérni, hogy micsoda környezetrombolást okozna egy ilyen terv megvalósítása. Ott a 21-es busz, alakítsanak ki parkolókat a Normafánál, és ennyi.

Viszont a Széll Kálmán térre minimális költséggel be lehetne vinni a fogast, megkönnyítve a munkába járók és a kirándulók életét. A sín megvan, és gondolom némi átalakítással alkalmas lenne a fogashoz. Egy baj van: ez a terv már számtalanszor felmerült, főleg a helyi médiában, de soha sem lett belőle semmi. Most is mély hallgatás övezi az ezzel kapcsolatos elképzeléseket.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2016.05.03. 11:14:35

@öreg38: A blog.hu sajnos szokott ilyet csinálni, erre a blog szerkesztőjének nincs ráhatása...

Amit a térről írsz, abban nagyjából egyetértek, bár szerintem pont az a gond, hogy a "rengeteg pénz" helyett a spórolós megoldást választották. Érdekes, hogy máskor 10-20 milliárdok lazán elmennek marhaságokra, itt meg ha jól tudom, valami 5 milliárdos nagyságrend állt rendelkezésre. Összehasonlításként: 4 milliárd volt a felcsúti stadion... Kivételesen nem haragudtam volna, ha erre egy kicsit többet költenek.

Én nem a gyalogosokat vittem volna a föld alá, hanem a villamosokat a tér sarkain egy nagy közös földalatti megállóba a tér közepe alatt, ahonnan a metróhoz is le lehet jutni. A fogassal csak félig értek egyet, a Széll Kálmán térre fillérekből be lehet vinni, a pálya megvan hozzá, és egy hegyi vasútnak nem feltétlenül kell csak hegyen mennie: kell egy hely, ahonnan felmegy a hegyre, és erre a Moszkva tér pont alkalmas. A normafa persze más kérdés, ahogy @Unbiased: is írja.

Merész terv, de szerintem sokat lendítene a város közlekedésén, ha a 2-es metrót a Déli helyett a Budagyöngye felé kanyarítanánk el, ott kialakítanánk egy nagy P+R parkolót, cserébe meg a Déliből be lehetne vinni legalább a székesfehérvári vonatokat a föld alatt, hogy a vasút-metró kapcsolat is megmaradjon. Hosszútávon meg egy Déli - Margit körút - Nyugati pályaudvar föld alatti vasúti összeköttetésben is érdemes lenne elgondolkodni, mint más nyugati nagyvárosokban, ahol már rájöttek, hogy a fejpályaudvar zsákutca (szó szerint) a jövő inkább a vasút integrálása a városi közlekedésbe.

Lényeg a lényeg: több fantázia és több pénz csodát tehetett volna, és én is egy kicsit csalódott vagyok, de annak mindenképp örülök, hogy valamit csináltak, mert ahogy az a tér kinézett, annál az is jobb lett volna, ha bombát dobunk rá, és úgy hagyjuk :)

lüke 2016.05.03. 13:12:16

a burok egy szép műszaki megoldás
MO a földdel egyenlővé tették,nem így Bécsben vagy Németországban
ld a 38- s villamos grinzingi végállomását!