A különféle autó kontra bringa kontra BKV témájú blogbejegyzések kommentjeit olvasva mindig meglepődöm, hogy a megrögzött, "WC-re is autóval járok" mentalitású honfitársaink mennyiszer képesek leírni ugyanazokat a demagóg baromságokat, az autó felsőbbrendűségének bizonygatása céljából. Összeszedem hát őket itt egy helyen, hogy ne kelljen ugyanazokra a baromságokra ugyanazt megírni válaszként minden egyes alkalommal :)
1. A gyökér bringások nem tudják a KRESZ szabályait, vagy ha sejtenek is valamit, szarnak rá - kötelezővé tenném a KRESZ-vizsgát kerékpárra is!
Egyrészt: miből gondolod, hogy aki a belvárosban teker, az 50 kilométernél hosszabb útra nem autóval/motorral jár? Nekem is van A és B kategóriás jogsim, szerintem a bringások jó részének szintén van valamilyen. Ha az alapján gondolod a jogosítvány hiányát, hogy szarnak a szabályokra: hány autós tartja be lakott területen belül az 50 km/h sebességet? Hányan állnak meg a zebra előtt elengedni a gyalogost? Hány autót látsz a Rákóczin és más forgalmasabb utakon a buszsávban? Ennyi erővel az autósok felének sincs jogosítványa... Tény, hogy Magyarországon a béka segge alatt van a közlekedési morál, a bringások, az autósok, de még a gyalogosok között is jócskán akad olyan, aki eléggé szelektíven alkalmazza a KRESZ-t - lásd pl. ezt a felmérést, köszi a linket Avus - emiatt nem csak a bringásokra kell mutogatni. A rendőrség dolga lenne, hogy kiszűrje a szabálytalankodókat, akárhány keréken is közlekednek.
2. A bringások (akik jellemzően diákok, vagy olyan csóró trógerek akiknek nem fussa autóra) sokkal kevesebb adót fizetnek mint az autósok. Az autósok jövedéki adójából épülnek és újulnak meg az utak, a bringások meg nem elég, hogy ingyen használják azokat, de még van pofájuk új kerékpárutakat követelniük!
Ennyi erővel bölcsődéket és óvodákat se tartsunk fenn, mert a gyerekek nem termelnek adóbevételt, de a járda is teljesen felesleges, hiszen azon is benzin vásárlása - így jövedéki adó fizetése - nélkül közlekednek a gyalogosok. :)
Komolyra fordítva a szót: nincs olyan, hogy az autósok adója. Az autósok is fizetnek adót, és a bringások is. Én azzal, hogy nem járok autóval (holott megtehetném, nem vagyok diák, és pénzem is lenne rá), havonta megspórolok 40-50.000 Ft-ot, ezt a pénzt elköltöm másra, amivel az ÁFA révén én is bőségesen teszek a közösbe. Persze, erre a válaszod az, hogy "de a benzin jövedéki adója lényegesen magasabb mint az ÁFA" - ez így van, de azt is számold hozzá, hogy én a bringán vagy a metrón ülve lényegesen kevésbé rongálom az infrastruktúrát, a környezeti károkról nem is beszélve. Azt a többletet, amit te a benzin jövedéki adójával megfizetsz, az állam el is költi arra, hogy helyrehozza az autó által okozott károkat!
És ahogy a kerékpárút is a nagy közösből épül, úgy a kőröshegyi völgyhíd is, amelyen bringával eleve tilos közlekedni, illetve a belvárosi sétálóutca is amely mindkettőnk számára tiltott terület... Szóval nem csak te fizetsz az adóddal olyanért, amit nem használsz ki. (és a bringaút közvetve igenis hasznos számodra akkor is, ha neked feltétlenül szükséged van az autóra - lásd 5. pont)
3. Kurva drága a BKV, hiszen 10 kilométerre levő munkahelyemet egy átszállással oda-vissza 1200 Ft-ból tudnám megtenni, míg autóval ez 1 liter benzin, ami 300 Ft.
Vicces, hogy a BKV-t jegyárral számolod, az autót pedig benzinnel. Előbbire ott a bérlet amivel kb napi 300 Ft-ért korlátlanul utazhatsz, az autózáshoz viszont hozzátartozik még az éves szervíz/olajcsere, parkolás, súlyadó, kötelező biztosítás... Még mindig olyan olcsó?
4. Jó, nem olcsó, de állandóan összeszarják-hugyozzák a csövesek a járműveket amelyek egyébként is folyamatosan széthullanak, kötekednek a buzi ellenőrök az érvényes bérlettel utazókkal is, úgyhogy jobban megéri az autó és a nyugalom.
Gyanítom, hogy túl sok BKV figyelőt olvasol, miközben évek óta BKV-megálló közelében sem jártál, nem hogy utaztál volna bármelyik járaton. Ennyi erővel vásárolni se járj, mert szinte minden nagyobb üzletlánc képviseltette már magát a Tékozló Homáron.
Valóban előfordulnak elszigetelten problémák, de ezek koránt sem olyan mindennaposak, mint ahogy kívülről látszik. Én évek óta napi rendszerességgel használom a BKV-t, egyetlen valós problémának talán azt tudnám felhozni hogy nem lehet bringát szállítani a Combino-n... :) De összességében, pláne a belvárosban, teljesen jól használható a tömegközlekedés, és messze nem olyanok az állapotok ahogy a BKV figyelő leírja.
Szerintem meg épp, hogy az autózás stresszesebb: a dugóban tolakodó hülyék (és eleve maga a dugó, mint jelenség), a híd alól váratlanul előugró ablakmosók és a pirosnál koldulók szerintem jóval gyakoribbak és idegesítőbbek.
5. Autó nélkül nem tudok létezni, hiszen minden nap betonkeverőt, hegesztőtrafót és két láda szerszámot kell szállítanom a munkám miatt. Ezt mégis hogyan oldjam meg busszal, pláne bringával?
Ez egy olyan érv, amely kivételesen igaz és teljes mértékben elfogadható. Azonban általános érvként felhozni nem teljesen helyénvaló: vajon a teljes munkaerőpiacot tekintve hány százalék lehet abban a helyzetben, mint te, és mennyivel lehetnek többen akik egy fix helyen ledolgozzák a 8 órát egy irodában,étteremben, boltban...? A "bringázz a munkába" és hasonló kezdeményezések elsősorban őket célozzák meg, szerintem te is örülnél neki ha kevesebb lenne az autó az utakon, gyere ki a következő CM-re és követelj te is több bringautat, és neked is jobb leszha nem kell annyit a dugóban ülnöd.
Értsd meg: Budapesten több autó van, mint amennyit a város elbír. Előbb-utóbb mindenképp korlátozni kell a használatukat egy ésszerű szintre, és lehet választani: vagy a páros-páratlan rendszám alapján szelektálunk (amely még szerintem is nevetséges baromság) vagy pedig az alapján, hogy kik azok akik tudnak létezni autó nélkül, csak kényelmi szempontok miatt használják. Gondolom neked sem esne jól, ha vihetnéd buszon a hegesztőtrafót, csak mert páratlan a rendszámod, miközben a páros rendszámú X5-össel a szomszéd szöszike nyugodtan mehet plázázni.
+1, hogy ne tűnjek elfogultnak :) Kedvenc demagóg érvem az autósok ellen, bringás-tömegközlekedő társaim, kérlek hanyagoljátok ezt a baromságot:
Nézd csak meg, minden autóban egy ember ül, micsoda pazarlás ez!
Most őszintén, mit segítene, ha az autó vezetője összeszedegetne 3-4 járókelőt az utcáról? Egy ekkora városban szerintem (a családi vállalkozásokat leszámítva) igen ritka, hogy férj és feleség uticélja megegyezik, az egy cégnél dolgozók pedig jellemzően nem lakótársak... Sok érv van az autó ellen, de ez speciel nem tartozik közéjük.